Nørklere

Nørklegruppen

Samvær og fællesskab omkring håndarbejde er omdrejningspunktet i nørkleaktiviteten

Nørkleaktiviteten er en lokal social aktivitet med internationalt formål. Røde Kors’ frivillige nørklere i Albertslund mødes regelmæssigt i grupper og syr, strikker eller hækler børnetøj, som hovedsagligt sendes til Røde Kors’ udviklingsprojekter i det meste af verden.

Nørkletøjet sendes til steder i verden, hvor fattigdom og kulde gør vinteren svær at komme igennem. Her luner en dejlig sweater eller et godt tæppe. Der findes også steder, hvor tørken og varmen plager, og børnene leder efter tryghed i en hverdag med mangler. Her betyder det meget at have en fin skjorte eller en dukke, man kan kramme.

Baggrund

Nørkleaktiviteten har eksisteret siden 1983 og har mere end 5.000 frivillige i 262 nørklegrupper over hele landet. Der fremstilles ca. 35 ton baby- og børnetøj på årsbasis efter faste mønstre og opskrifter. Materialerne er genbrug og donationer fra private og virksomheder med stof og garn i overskud.

Er det noget for dig at være med i vores hyggelige team, kan du møde os i Frivillighedscentret Albertslund den sidste mandag i hver måned mellem kl. 13 og 16.
Det eneste det kræver, er at du har lyst til at fremstille tøjet, og så møder op og afleverer det du har lavet og få nye materialer med hjem.

Har du spørgsmål kan du kontakte

Nørkleleder: Sonja Malling
Telefon: 2122 2133