Genbrugsbutikken åbnede op for donationer under Corona

I snart otte uger har vores genbrugsbutik været lukket for at mindske spredningen af Corona og for at passe på de mange ældre, som er frivillige i vores butik. Det har dog ikke været helt nemt at lukke ned for butikken, som betyder meget både for os i Røde Kors Albertslund, de frivillige i butikken og for mange af borgerne i Albertslund.
Derfor tog vi også glædeligt imod idéen om at åbne butikken op for donationer i et par dage – et forslag som kom fra en af vores fantastiske frivillige i genbrugsbutikken, Iben Rohde.
Således åbnede vi d. 17., 24. og d. 25. april op for donationer af tøj, legetøj, sko, bøger m.v., så butikken kan stå klar med nye varer, når vi engang lukker op igen.

Her fortæller Iben om dagene, hvor hun og andre frivillige tog donationer:

Det var med nogle sommerfugle i maven, at vi ”åbnede” bagdøren op for donationer. Hvordan ville vores kunder reagerer, og ville de benytte sig af muligheden? Vi kan roligt sige, at vores bekymringer blev gjort til skamme!! Efter annoncering på Facebook inkl. i vores lokale Albertslund grupper så blev budskabet spredt.

Vores kunder har reageret enormt positivt på, at vi gav dem muligheden for at kunne indlevere donationer. Flere nævnte, at de efterhånden havde overvejet at køre tingene på genbrugspladsen – så de var meget begejstrede, da de i stedet kunne give det til vores butik og derved støtte Røde Kors aktiviteter.

Vi har fået så meget ind, at vi måtte tage vores kælder i brug – så der ligger et lille bjerg af poser med tøj og sko, som blot venter på at blive sorteret. Selve butikken blev også taget i brug til indleveret poser og kasser.   Så vi har nu en stort lager af dejlige varer.
Vi kan blandt andet nævne, at en glad giver nu har været forbi alle 3 dage – hver gang med bilen fyldt (hun er ved at flyttet til noget mindre). En familie afleverede nærved 20 store sække med dukker, tøjdyr og andet legetøj.

Så de næste par uger kan de frivillige i ro og mag gøre butikken klar med varen til sommersæsonen – så vi kan tilbyde skønne varer OG ikke mindst forsvarligt kan åbne op og tage imod vores kunder igen – med smil, behørig afstand, sprit og handsker

Alle kunder har spurgt ind til, hvordan vores frivillige har det, om vi skal flytte tilbage (vi er jo i midlertidige lokaler lige pt.) og ikke mindst ”hvornår håber I at åbne igen, om ikke andet bare nogle dage om ugen”. At vores kunder støtter os og interesserer sig for os frivillige og butikkens ve og vel er en fantastisk følelse.

Vi er enormt beærede og glade for støtten. Det har været en fornøjelse at kunne hilse på vores kunder og forsikre dem, at butikken – og ikke mindst de frivillige – har det godt, OG at vi forhåbentlig snart starter op igen.

Vi sørger selvfølgelig for at holde jer opdateret både på vores Facebookgruppe og på hjemmesiden, når butikken åbner op igen.

Der blev doneret massevis af poser med tøj, sko og legetøj, som man kan glæde sig til, når butikken åbner igen. Foto: Iben Rohde